Google Accelerated Mobile Pages

Accelerated Mobile Pages (AMP) er et nyt tiltag, støttet af bl.a. Google, WordPress og Twitter, som går ud på at forøge hastigheden for dem som anvender mobile enheder til at surfe og læse artikler.

Google har netop annonceret at de støtter op om projektet, hvilket betyder, at du i søgeresultaterne vil kunne se hvilke artikler er AMP optimeret. Disse sider er opbygget på en meget enkel måde og vil loade op til fire gange så hurtigt som den almindelige side.

Vi forventer alle i dag at websider loader rigtig hurtigt, men realiteten er, at sider kan tage flere sekunder at loade. AMP sider er designet til at loade øjeblikkeligt og er, som Google skriver:

– they are a step towards a better mobile web for all.

Hvad er fordelene ved AMP?

Hastigheden gør først og fremmest hele forskellen, men Google ønsker også at fremme en bedre distribution på nettet, så udgivere kan drage fordel af det åbne webs potentiale for, at deres indhold vises hurtigt over alt.

AMP er kun lige ved at blive rullet ud i tidlig 2016 så det er svært at sige præcis, hvem der begynder at bruge det nye format, og i hvilket omfang. Men da det er støttet af vigtige organisationer og relativt nemt at implementere, kan det kun anbefales, at holde øje med udviklingen.